We zullen het hebben over "selecties" een
prachtgereedschap van psp,
maaaaar niet zo echt makkelijk om mee te werken - dus
ik zeg vooraf, die wordt geen makkie ...dit
is deel 1 van 3 !
Maar laat ons eens beginnen met de eerste stap en dat is - waar vindt je
dat selectie materiaal
In psp 7 zien we 3 pijltjes – n° 1 staat voor de selectie in meetkundige
vorm - vierkant - rechthoek enzz –
n° 2 staat voor "vrije selectie " de
zogenaamde lasso - en n° 3 is het toverstokje - heeft een gelig lichtpuntje...
Ik heb hier ook al meteen de mogelijke instellingen laten zien, van 2 soorten
selecties .
Over het toverstokje zal ik het vandaag - helaas -
nog niet hebben - dat zal ik uitgebreid behandelen bij het toevoegen van
randen.
Je weet inmiddels al waar het staat...
als je ooit een lesje zult maken dat de vindt op het internet, en men spreekt
over ,
neem je selectiemateriaal dat bedoelt met daar steeds
die selectie met een meetkundige vorm mee.
Anders zegt men duidelijk - neem je lasso of neem je
toverstokje ...
Vergeet ook niet, dat in de menu balk ook een "selecties" staat !
en dat is zo in alle psp versies - voor psp 8 en psp 9 terug hetzelfde
selectiemateriaal
Je ziet hier duidelijk de selecties bovenaan in de menu balk.
Verder heb je in iedere versie de instellingen van dit materiaal
Klik je het selectie materiaal aan, wel dan heb je telkens de keuze onder
'selectietype'
Grofweg genomen zijn deze instellingen voor alle versies dezelfde. Dus zoals ik
aangaf voor psp 7.
Wat betreft psp 10
ook hier weer de 3 vormen
Pas wel op - bij psp 8 en psp 9 en psp 10 zie je maar 1 icoontje, en de
anderen zitten daaronder verborgen,
dus denk niet te vlug, ik heb dat niet...
Goed, we weten waar ons materiaal staat, we kunnen beginnen.
Je selecteert, omdat je een stukje van
je afbeelding wilt bewerken.
Dat kan het hoofd zijn van een persoon, een stukje van een tube- of gewoon
een stukje middenin een bestaande afbeelding
Laat ons dat laatste eens proberen.
We openen een nieuwe afbeelding -groot genoeg - en we kiezen via onze browser
een tube.
We maken met een lichte en een iets donkere
kleurtjes uit onze tube een verloop van voorgrond-achtergrond en vullen daarmee
onze afbeelding
Via copieren en plakken, staat onze tube nu netjes op onze achtergrond.
Deswenst wat slagschaduw aan je tube toevoegen...
lagen samenvoegen
En nu kiezen we voor ons selectiemateriaal, de meetkundige vorm - zet die op
rechthoek en van links boven naar rechtsonder,
1- met de linkermuisknop ingedrukt - maken we een selectie netjes breed
rondom onze tube –
onze tube staat nu in een soort kader, van
rondlopende miertjes... pas op - je
kunt een selectie niet verplaatsen
Als je niet tevreden bent - undo - knopje gebruiken... begin voor je eigen gemak
niet met een ovaal of zo ....
Maar goed, onze tube is nu geselecteerd,
en nu gaan we naar "selecties " in de menu
balk -want daar werken we nu verder mee !
2- we kiezen voor -selecties
- omkeren
We zien 2 kaders die door miertjes gevormd worden - een kader
rondom de tube en een kader aan de buitenrand van onze afbeelding.
De selectie zelf heb ik getekend door een rode
krijtstreep. Dus dat stuk is nu geselecteerd.
Dat is niet altijd even duidelijk... zelfs geoefende
psp 'ers kunnen daaraan nog twijfelen.
3- We kunnen dat geselecteerde stuk
nu apart behandelen,
en ik heb het voor de aardigheid gevuld met ons
goudpatroon.
4- Wanneer we nu nog eens bij selecties gaan en kiezen voor "omkeren
" is terug onze oorspronkelijke rechthoek geselecteerd.
Beetje ingewikkeld, maar lees dit - zin per zin...
We doen verder... terug naar selecties - boven in onze menu balk dus
5- en nu kiezen we voor "wijzigen" en dan zien we daar "
uitbreiden " (we zien ook bijv inkrimpen)