We zullen het hebben over "selecties" een prachtgereedschap van psp,

maaaaar niet zo echt makkelijk om mee te werken - dus ik zeg vooraf, die wordt geen makkie ...dit is deel 1 van 3 !
Maar laat ons eens beginnen met de eerste stap en dat is - waar vindt je dat selectie materiaal

In psp 7  zien we 3 pijltjes – n° 1 staat voor de selectie in meetkundige vorm - vierkant - rechthoek enzz –

n° 2 staat voor "vrije selectie " de zogenaamde lasso - en n° 3 is het toverstokje - heeft een gelig lichtpuntje...




Ik heb hier ook al meteen de mogelijke instellingen laten zien, van 2 soorten selecties .

Over het toverstokje zal ik het vandaag - helaas - nog niet hebben - dat zal ik uitgebreid behandelen bij het toevoegen van randen.

Je weet inmiddels al waar het staat...
als je ooit een lesje zult maken dat de vindt op het internet, en men spreekt over ,

neem je selectiemateriaal dat bedoelt met daar steeds die selectie met een meetkundige vorm mee.

Anders zegt men duidelijk - neem je lasso of neem je toverstokje ...

Vergeet ook niet, dat in de menu balk ook een "selecties" staat !
en dat is zo in alle psp versies - voor psp 8 en psp 9 terug hetzelfde selectiemateriaal

 

Je ziet hier duidelijk de selecties bovenaan in de menu balk.
Verder heb je in iedere versie de instellingen van dit materiaal
Klik je het selectie materiaal aan, wel dan heb je telkens de keuze onder 'selectietype'

 

Grofweg genomen zijn deze instellingen voor alle versies dezelfde. Dus zoals ik aangaf voor psp 7.

Wat betreft psp 10

ook hier weer de 3 vormen
Pas wel op - bij psp 8 en psp 9 en psp 10 zie je maar  1 icoontje, en de anderen zitten daaronder verborgen,

dus denk niet te vlug, ik heb dat niet... 




Goed, we weten waar ons materiaal staat, we kunnen beginnen.

Je selecteert, omdat je een stukje van je afbeelding wilt bewerken.
Dat kan het hoofd zijn van een persoon, een stukje van een tube- of gewoon een stukje middenin een bestaande afbeelding
Laat ons dat laatste eens proberen.
We openen een nieuwe afbeelding -groot genoeg - en we kiezen via onze browser een tube.

We maken met een   lichte en een iets donkere kleurtjes uit onze tube een verloop van voorgrond-achtergrond en vullen daarmee onze afbeelding
Via copieren en plakken, staat onze tube nu netjes op onze achtergrond.

Deswenst wat slagschaduw aan je tube toevoegen... lagen samenvoegen
En nu kiezen we voor ons selectiemateriaal, de meetkundige vorm - zet die op rechthoek en van links boven naar rechtsonder,

 

1- met de linkermuisknop ingedrukt - maken we een selectie netjes breed rondom onze tube –

onze tube staat nu in een soort kader, van rondlopende miertjes... pas op - je kunt een selectie niet verplaatsen
Als je niet tevreden bent - undo - knopje gebruiken... begin voor je eigen gemak niet met een ovaal of zo ....
Maar goed, onze tube is nu geselecteerd,

en nu gaan we naar "selecties " in de menu balk -want daar werken we nu verder mee !


2- we kiezen voor -selecties - omkeren 



We zien 2 kaders die  door   miertjes gevormd worden - een kader rondom de tube en een kader aan de buitenrand van onze afbeelding.

De selectie zelf heb ik getekend door een rode krijtstreep. Dus dat stuk is nu geselecteerd.

Dat is niet altijd even duidelijk... zelfs geoefende psp 'ers kunnen daaraan nog twijfelen.
3- We kunnen dat geselecteerde stuk nu apart behandelen,

en ik heb het voor de aardigheid gevuld met ons goudpatroon.

4- Wanneer we nu nog eens bij selecties gaan en kiezen voor "omkeren " is terug onze oorspronkelijke rechthoek geselecteerd.

Beetje ingewikkeld, maar lees dit - zin per zin...
We doen verder... terug naar selecties - boven in onze menu balk dus

5- en nu kiezen we voor "wijzigen" en dan zien we daar " uitbreiden " (we zien ook bijv inkrimpen) 

 

Hier vind je de tube

 

En hier het goud patroon

 

Lesje 22 deel 2